Hned druhý den ráno na Zanzíku si plánuju běh po pláži při východu slunce..Ohh, jakej to kýč 😀 Ale jednou proč ne, zvlášť, když jsme tak krásně k východu otočeni, běhat tu chci a východ slunce je taky dobrý vidět a navíc není takovej hic. Asi dva kilometry směrem na jih je zdejší proslavená restaurace na skále, prozaicky pojemnovaná „The Rock“. No, drink jsem si tam dal už první den odpoledne, ale je to prostě natolik pitoreskní místo, že se k němu dá chodit každej den.

Jenže, když jsem tam byl den před tím odpoledne, byl odliv (odliv a příliv to je na Zanzi masakrální téma a ne každej ho dokáže dobře pochopit 😀 )

Jenže máme tu fam trip, tedy ty zmíněný isnpekce všemožných hotelů. Hned na první den toho není moc, asi tři v nejbližším okolí, takže jakmile to projdeme, mimochodem jsou to exkluzivní resorty, tak máme vlastně celý odpoledne volný k utužování kolektivu. Jak jinak než s nějakým drinkem, tak vymýšlíme hned „fakultativní“ výlet právě na tu skálu 😀

Tam jsme šli po svých….
…trošku to tam protáhli….
…a zpátky museli lodičkou a někteří plavat 😀
The Rock při východu slunce…

Teďka následuje jen taková série fotek z hotelů, které jsme navštívili první den, kam cestovka posílá klienty, tak jen abyste viděli, kde tady turisti bydlí, když si koupí ne tak úplně levnou dovolenou právě od cestovky a kam já teď už pravidelně jezdím se na ně podívat, pokecat a najíst 😀 a utužovat vztahy s managementem těchto resortů 🙂

Takový běžný zanzibarský resort….
White Sand Villa Resort
Jako dobrý, ale neumím si představit, jak by tady žrali komáři 😀
Dhow Inn Hotel
Člověk by řekl, že tu musí být šílený vedro při cvičení, ale naopak, sám jsem byl překvapenej, že tam byl právě docela dost chládek…

Hned na druhý den máme naplánovaný první výlet s mým novým kámošem  a lokálním průvodcem Matuem, se kterým budu celou dobu na tripech nejvíc spolupracovat. Ten se teda svým pravým jménem jmenuje Matlubu Ali, ale je jednoduší mu říkat Matu. Jemu se to líbí a mně taky koneckonců taky každej tady oslovuje Alex 😀 A to jsem jim to ani nemusel říkat, tak jako v Americe.

První zastávka je v některé z místních vesnic, abysme se podívali, jak tu normálně žijí. Čekal jsem, že to bude nějak připravený na turisty, ale vůbec. Tam je prostě normální život a to že jsme tam přijeli berou jen jako zpestření. Přeci jen je to na úplným jihu ostrova u Kizimkazi, kam moc turistů nezavítá, ale Matu tam někoho zná, protože v okolí vyrůstal.

Další bílej, kterej přijel do Afriky provokovat s hrstí ptačího zobu

Jak Japonci na Pražským hradě…poprvé a naposled 😀
Taková obyčejná znz vesnice…

Je dobře, že nás ten busík nezavezl až přímo do vsi jako ňáky Japíky, ale vysadil nás opodál a pěkně jsme si to museli džunglí prošlapat. Začínáme u něčeho co má být škola, jakmile nás ale vidí, hned jsou všichni venku a dožadujou se jakýkoliv almužny. Někdo přinesl bonbony, tak je rozdáváme. Mně už se to podařilo před nějakými dvěmi měsíci ve Svazijsku 😀

Tak tady vedle se prej mele rejže na prášek, ze kterýho se pak dělá nějaký těsto a placky, takže rejžový pečivo. Leckdo od nás si to i zkusil. Je teda divný, jak ta holka, co by mohla vzhledem ke svýmu věku zfleku dělat ve filipínský továrně Nike, ten kámen v pohodě utáhne a my s tím mám takovou fušku.

Barča si docela mákla, zatímco ta lokálka vedle s tím točila, jako by to bylo z papíru a ne z kamene 😀

Následující zastávka ve vsi bude prý ukázka toho, jak před několika málo desítkami let skutečně léčili, když byl někdo marod. Jdeme zase džunglí, sem tam nějakej ten povouk a najednou točité schody kamsi dolů do jeskyně. Tam prolezeme někam dozadu, kde už čeká nějakých dvacet místních , uprostřed toho je rozložená deka, kde sedí čtyři lidi. Prý doktor (čti šaman), jeho dva pomocníci a naprosti nim figurant, kterej předstírá nějakej moribundus.

Další nám všem rozdal nějaký bambusový dřívka a začalo se. Oni něco popěvují a do toho klepou taky těmi klacky. Mění se rytmy i intenzita. Šaman přes sebe a pacienta přehazuje deku a v tu chvíli prej z něj vytahuje ďábla. Toho přijme do sebe, takže za chvíli ten, co byl na umření je najednou fit, ale polomrtvej je zase doktor. Si říkám, že i kdyby to teoreticky fungovalo, tak je to systém docela k prdu 😀 Ale šaman to prej ze sebe umí dostat sám. Ahaa, tak teď už to dává smysl. Pak jsou všichni v pohodě, skáčou různě kolem, furt něco popěvují a je hotovo. Jako bez legrace tímhle způsobem ještě před pár desítkami let oficiálně ve vesnicicích léčili.

IMG_8443Venku ve vsi pak nás nějaká babča vede k sobě domů, aby nám ukázala, jak bydlí a jak vaří. Zřejmě z nás cítí dolary. Jak by taky ne, kvůli tomu si nás tam pouštěj a nic nám neudělají 😀 Prostě typickej „mud house“. To si z klacků uděláš kostru a pak to vyplňuješ hlínou a na střechu dáš listy a slámu a máš dům. No a v tom prostě oni celej život žijou. Prej vaří fazole s nějakým bílým kořenem, kterej se dá jíst samotnej. Kousíček ochutnávám, za tu zkušenost to stojí, chutná to jako kedluben a očkovanej jsem snad vším, co v Africe je 😀 Od břišního tyfu, přes choleru, žlutou zimnici, všechny žloutenky, novej tetanus a takový tyhlety srandy. Dobrej koktejl jsem do sebe za nějaký necelý dva měsíce do sebe napral 😀

Tohle je úplně normální ložnice v „mud housu“, ve kterých lidé na ostrově běžně žijí….

Babča hned vedle smaží rybu. Prostě jí rybář ráno přiveze od nedalekýho oceánu, ta jí celou vezme a mrskne do oleje. Žádná věda. Nějakým bio lidem – a že jich po Česku běhá by se to mohlo líbit, protože tady je bio všechno. Ale úplně všechno 😀 Ne, že by to byla módní hipsterská vlna jako u nás nebo kdekoliv ve znuděným západním světě, ale tady to prostě jinak nejde a na jakoukoliv chemii nemají peníze. Si říkám, že ty bio-raw-vegany vyhejtím jindy 😀

Další zástvka po Muyuni village je Jozani Forest, kde se vyskytují endemické opice – Guarézy zanzibarské. Jde o druh, který jinde na světě nění. Je jich jen kolem 2000 a každý rok ubývají, takže jsou ohroženy. Jelikož přemýšlení místní většinou docela bolí, vede napříc pralesem silnice a auta tam ještě donedávna jezdili stovkou, takže bylo běžný, že ten malej úsek byl prostě posetej mrtvejma opicema. Pak se přece jen někdo překonal a zamyslel se a udělal tam retardéry.

Přesto tam hlavně dala dala jezdí pořád dost beozhledně. No jo prostě tohle je Afrika. A jak mi nedávno říkal jeden řidič: „Dej mi pravidlo a já tě naučím, jak ho porušit nebo obejít.“ Jako bych v tom viděl Čechy 😀 U nás je to nepsaný pravidlo, tady je to dogma 😀

Zatím se jim dolů moc nechtělo…

No pár opic jsme viděli, ale moc se jim z těch stromů dolů nechtělo. Tak snad jindy už budu mít štěstí. Pro přiznivce flóry je o kousek vedle další zajímavost – mangrový les. Všude jen bažiny a mangrovy. Pro mě teda nic moc no 😀

Tour de mangrov

Je na čase, abychom se všichni nalodili do busíku a vydali se na Farmu koření. Je jich tu  na ostrově hromadu, naše partnerská společnost má s jednou takovou domluvu, takže míříme právě tam. Koření – před nástuem turismu to byl hlavní zdroj příjmu do zanzibarské ekonomiky. Zejména export pepře do celýho světa. A nejen to. Všude tam roste snad všechno s čím se člověk v běžné evrospké kuchyni setká.

Takže abych to zkrátil. Vedle zmínemýho několika druhů zmíněnýho pepře, který je tam všude tam ochutnáváme a čicháme postupně k: kává – robusta, vanilkové lusky, muškátový oříšek, jehož součástí je prý i nějaká látka ylang ylang, ze který se dělá Chanel No.5. Uvnitř ořísku je pak nějaký prášek, který je pro ženy brutální afrodiziakum :D.

V muškátovým oříšku je látka ylang ylang na výrobu drahých parfémů…
Čerstvý hřebíček

Dál je tam mentol, což je vlastně kořen skořice, pak královna koření – skořice samotná, hřebíček, lemon grass, cukrová třtina, různý druhy listů, který nedokážu pojmenovat a pak neskutečný množství ovoce, který pojmenovat taky nedokážu 😀 Samozřejmě papáju, banány, mango, mandarinky, pomeranče znám, ale je tam toho fakt strašně moc dalšího a všechno to lze ochutnat a vidět. A to je tam ještě na zemi rostlina, která se anglicky nazývá Mimosa, česky pak Citlivka a je to docela legrace si s tím hrát. Stačí klepnout do listu a zavře se. Magic 😀

Ten chlápek po tý palmě lezl, jako by to byla ta nejjednodušší věc, kterou může v životě dělat 😀

Na konci Spice Tour ještě čeká Butterfly Man, tedy nějakej lokální blázen, kterej bez jakýhokoliv jištění vyleze na dvaceti metrovou palmu pro kokosy, behěm toho si zpívá a komunikuje s námi 😀 Taková roztomilá turistická atrakcička na závěr 🙂 Samozřejmě ty kokosy pak připraví pro každýho a tak pijeme a vyjídáme dužinu.

No a je pomalu čas se přesunout do dalšího resortu. Tentokrát další čtyřhvězda – Diamonds Mapenzi Beach Resort, kde máme být po dvě noci. Jako správní Češi, nestačí nám být u moře, na baru nebo jen na pláži a sem tam si smočit v tom oceánu nohy, jako je to u jiných národů. My tam musíme vlézt celí za každou cenu. I hlavu potopit 😀 Takže nás tam pár jde. Naštěstí je v tu podvečerní dobu high tide, takže voda je až u pláže. Brzo ale zjišťujeme, že jdeme/plaveme mezi nějakými klackami zapíchnutými do dna. No, to místní tu tímto způsobem zachytávají mořské řasy a při odlivu je pak k nějakýmu mně neznámýmu účelu sbírají.

Večer pár pivek na baru a jde spát. Další den nás čeká inspekce několika dalších hotelů. Včetně jednoho z nejluxusnějších resortů na ostrově. Tulia Unique Beach Resort. Jde o bungalovový hotel vlastněný dvěmi Čechy. Tohle místo mi naprosto vyrazilo dech. Nejen tím, jak vypadá z pohledu návštěvníka, ale Lukáš – manažer hotelu nás provedl i zákulisím, seznámil nás s jedním z majitelů a bezpochyby je to jedno z míst, na který do smrti nezapomenu. Bez přehánění. O tom v dalším článku. Jo, budu se nad tím místem rzplývat, neboj se nic 😀

A tady začneme příště :)) Tulia!

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )